Succesformule Comeback Internationaal Publiciteit Speelfilm


Op aandringen van de NOS kwam er in 1978 een Fabeltjeskrant voor volwassenen. Dit totaal mislukte project, waarvoor 41 afleveringen zijn geschreven, werd dan ook al snel van de buis verbannen. Als De Fabeltjeskrant moest dienen als spiegel van de maatschappij, dan was hier sprake van een enkelvoudig spiegelbeeld. De makers kijken dan ook niet graag hierop terug.
Eindelijk, het was zover. Bijna een generatie later kwam producent Loek de Levita terug met nieuwe afleveringen. Met dezelfde knipoog als vroeger naar kind én volwassene, verscheen op 30 September 1985 de serie weer op de buis.

Ed, Willem en Momfer in de sneeuwVoor het maken van de tweede serie afleveringen hebben de makers nog even overwogen om de methode van de Muppet Show te gebruiken. Dat was verreweg het beste poppenprogramma, met een geniale formule doordat alles rond een levend figuur werd gesitueerd. Maar als je onderkent dat De Fabeltjeskrant een eigen bepaalde charme heeft, dan moet je niet met andere technieken voor de dag komen. Men ging dus weer uitsluitend gebruik maken van de oude handpoppen en het decor met de sleuven, waardoor de dieren omhoog werden gestoken.

Waar de producent niet zo op gerekend had, was dat het opnieuw een enorme hit werd. De terugkeer van de Fabeltjeskrant op de Nederlandse buis was voor jeugdige kijkers een geheel nieuw soort kinderprogramma en voor ouderen een nostalgisch weerzien.

Vanaf de zomer van 1988 droeg De Fabeltjeskrant de signatuur van UNICEF. In New York kwam een overeenkomst die de serie toestond de naam van UNICEF te gebruiken. Met dit gebaar toonde UNICEF haar waardering voor de serie.
De Fabeltjeskrant zou onveranderd blijven, behalve dat Leen Valkenier ook de problematiek van etnische minderheden en van de Derde Wereld ging belichten. Hij deed dit door er personages aan toe te voegen uit de Derde Wereld. Voorbeelden hiervan zijn Chico Lama en Zaza Zebra.
De NOVIB, het instituut voor ontwikkelingssamenwerking, vond dit thema zo belangwekkend dat het de Fabeltjeskrant mee ging financieren. Zelfs de overheid (ministeries van Binnenlandse Zaken en van WVC) trad als sponsor op. Niet omdat De Fabeltjeskrant met geldgebrek te kampen had, maar om een ideëel doel te helpen uitdragen. Het was echter niet de bedoeling dat deze nieuwe toevoeging De Fabeltjeskrant ging overheersen.

Frans van Dusschoten en Ger Smit in 1998 tijdens het opnemen van een radiospot.Helaas begon de concurrentie moordend te worden, mede door The A-team, waardoor het programma op 31 maart 1989 wederom van het scherm verdween. Toch had het weer menig hart gestolen. Na een serie herhalingen op RTL Veronique in 1991 en in 1994 bij de VARA, VPRO, RVU en NOS (later NPS) viel op 31 augustus 1995 definitief het doek voor de fabels uit het Grote Dierenbos. Met een totaal van 1640, is De Fabeltjeskrant het Nederlandstalige programma met de meeste aantal afleveringen.

Succesformule Comeback Internationaal Publiciteit Speelfilm