Succesformule | Comeback | Internationaal | Publiciteit | Speelfilm |
|
Voor het maken van de tweede serie afleveringen hebben de makers nog even overwogen om de methode van de Muppet Show te gebruiken. Dat was verreweg het beste poppenprogramma, met een geniale formule doordat alles rond een levend figuur werd gesitueerd. Maar als je onderkent dat De Fabeltjeskrant een eigen bepaalde charme heeft, dan moet je niet met andere technieken voor de dag komen. Men ging dus weer uitsluitend gebruik maken van de oude handpoppen en het decor met de sleuven, waardoor de dieren omhoog werden gestoken. |
Waar de producent niet zo op gerekend had, was dat het opnieuw een enorme hit werd. De terugkeer van de Fabeltjeskrant op de Nederlandse buis was voor jeugdige kijkers een geheel nieuw soort kinderprogramma en voor ouderen een nostalgisch weerzien. Vanaf de zomer van 1988 droeg De
Fabeltjeskrant de signatuur van UNICEF. In New York kwam een overeenkomst
die de serie toestond de naam van UNICEF te gebruiken. Met dit gebaar
toonde UNICEF haar waardering voor de serie. |
Helaas begon de concurrentie moordend te worden, mede door The A-team, waardoor het programma op 31 maart 1989 wederom van het scherm verdween. Toch had het weer menig hart gestolen. Na een serie herhalingen op RTL Veronique in 1991 en in 1994 bij de VARA, VPRO, RVU en NOS (later NPS) viel op 31 augustus 1995 definitief het doek voor de fabels uit het Grote Dierenbos. Met een totaal van 1640, is De Fabeltjeskrant het Nederlandstalige programma met de meeste aantal afleveringen. |
Succesformule | Comeback | Internationaal | Publiciteit | Speelfilm |